UKEhistorien: 90-tallet

Bilde av UKENS 90-talls revyTil tross for bankkrise på slutten av det forrige årtiet, gikk UKEN inn i nittitallet med god økonomi. UKEN 90 leverte et rekordoverskudd, men høydepunktet under festivalen var nok revyen De Risikable. Revyen kjørte fullt hus hver kveld, og den fikk svært gode lovord fra aviser og besøkende. Showet ble en så stor suksess at revyen ble satt opp på Chat Noir i Oslo den påfølgende sommeren.

Bilde av UKENs prosesjonEtter to svært gode år, hadde UKEN ’92 store sko å fylle. Allerede før UKEstart virket det svært lovende. Forhåndssalget til revyen Fabloid var på hele 7,000. Dessverre ble urpremieren noe annet enn forventet. Teknikken slo seg totalt vrang, publikum ble innesnødd og kom ikke frem til Breiviken, og anmelderne hadde en noe delt oppfatning om forestillingen. Etter premieren ble det ikke solgt mer enn 70 billetter. På den positive siden kom UKEN 92 i Guinness’ rekordbok, med verdens lengste slips på hele 69,97 meter!

Revyplakaten til UKErevyen Kamera GårI 1994 økte satsingen på UKEN videre, men med et nytt omkved: back to basics. Festivalen skulle være av og for fUKENsjonærene. For første gang var det ren intern kraft som sto som revyen Liv Levende, med tidligere revyseksjonmedlem Harm-Christian Tolden som instruktør og koreograf.

Til tross for forrige UKENs omkved, var det UKEN 1996 som virkelig gikk tilbake til røttene. Det var nemlig 50-årsjubileum siden den første revyen. For første gang siden 1972 ble UKEN et samarbeid mellom NHHS, Studentersamfundet i Bergen, ASF og Kvarteret. Det ble gitt ut bok, CD og vist en storslått jubileumsrevy til anledningen. Revyen Kamera går dro til og fikk historiens første terningkast 6. BAs anmelder ble så begeistret at overskriften på anmeldelsen lød Spruten står på NHH. På konsertfronten var det gjennomgående norsk, med navn som Seigmen og Raga Rockers. Publikum kunne dette året nyte musikk i Breiviken som på Kvarteret på Høyden.

Illustrasjonsbilde av DJ-er i 90-tallets UKENEt tiår gikk mot slutten, og UKEN så frem mot et nytt årtusen. Logoen til UKEN og UKEmaskotten Orvil ble registrert som varemerker i 1998. Revyen Kalldetkaduvil gikk i en annen retning enn tidligere, med blant annet enklere sceneuttrykk og mindre orkester. UKEN 98 var en stor suksess, publikum strømmet til og satsingen på helhuskonsept slo an. UKEN i 98 oppfylte også UKENs drøm om et skikkelig konserttelt, men ryktet har det at teltet blåste ned.